Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Thursday, February 19, 2009

SultanSepatutnya Bubarkan DUN Perak sekarang

Sultan Perak pada ketika ini sepatutnya tidak boleh memandang ke belakang lagi, yang benar tetap benar yang salah tetap salah. Akibat dari krisis Perlembagaan dan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak segala bentuk pentadbiran tidak dapat bergerak secara rasional.


Saya mengambil pendekatan adil dalam dua hala.


Katalah PRU baru-baru ini BN menang seperti mana PR, dan katalah PR buat seperti BN dengan menyorokkan ADUN serta membeli belah mereka. Maka Sultan Perak akan menerima kunjungan wakil PR dan mengiktraf mereka sebagai Kerajaan Baru Perak dengan melantik YAB Nizar sebagai MB baru menggantikan YB Tajul Rosli. Sudah tentu perkara yang sama berlaku YB Tajul tidak akan meletak jawatan kerana dia dilantik secara sah, dan dia masih ketua Kerajaan Negeri kerana :



1) Sultan tidak boleh memecat beliau, walaupun boleh melantik beliau.

2) YB Tajul (sebagai MB) hanya boleh dipecat oleh ADUN melalui undi tidak percaya di dewan.

3) YB Tajul sukarela meletakkan jawatan.

4) YB Tajul tidak meninggal dunia


Sekiranya YAB Nizar meneruskan hasrat untuk berjumpa Sultan Perak bagi memohon pekenan menubuhkan kerajaan Perak yang baru dengan melantik Exco baru, Sultan tidak sepatutnya bersetuju kerana beliau bukan Ketua Kerajaan yang sah apatah lagi orang luar Perak. Perak masih mempunyai Ketua Kerajaan suka atau tidak Sultan tidak boleh memecat MB iaitu YB Tajul. Jika terjadi Speaker DUN boleh mengeluarkan arahan mesyuarat jawatankuasa kebebasan dewan kerana YAB Nizar tidak menghormati dewan dengan menerima perlantikan baru sedangkan MB lama masih berfungsi. Lihatlah betapa kucar-kacirnya kerajaan apabila peraturan yang sepatutnya diikuti dilanggar oleh pelbagai pihak.


Speaker DUN yang masih berfungsi boleh menjalankan apa yang perlu, oleh yang demikian tiada istilah tidak menghormati keputusan Sultan, kerana Sultan kelihatan tidak menghormati Undang-undang Tubuh Negeri Perak. Beliau bertindak betul masakan boleh ada dua MB dalam satu negeri, keengganan YB Tajul meletak jawatan adalah hak beliau. Yang perlu berlaku adalah sidang DUN untuk membuat undi tidak percaya kepad YB Tajul. Sekiranya YB Tajul tumbang dengan undi tidak percaya maka barulah laluan terbuka untuk YAB Nizar memohon perkenan kepada Sultan untuk menubuhkan kerajaan baru. Tetapi sekiranya tidak diperkenankan maka DUN boleh dibubarkan, kerana sudah tiada Ketua Kerajaan dan Sultan tidak memperkenankan Kerajaan baru kerana kerajaan tersebut tidak stabil.

Oleh yang demikian jalan terbaik adalah membubaran DUN, kerana pilihan rakyat menjadi azimat dalam amalan demokrasi.

Gangguan yang telah dibuat oleh DS Najib amat hina dan keji, kerana gangguan tersebut bersifat mementingkan diri sendiri dari keharmonian demokrasi di Malaysia.


No comments: