Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Monday, May 11, 2009

Daulah Islamiyyah

1. Dalam usrah hari ini naqib mengulas hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim

Nabi s.a.w. apabila ditanya: “Seseorang yang berperang untuk mendapatkan harta rampasan, seseorang yang berperang agar dipuji dan seseorang yang berperang untuk memperlihatkan kehebatannya, siapakah di antara mereka yang berada di jalan Allah?” Rasulullah menjawab: Sesiapa yang berperang untuk meninggikan kalimah Allah (tertegak), maka dia berada di jalan Allah.

2. Secangkir ayat ini memberi makna yang cukup luas sekali. Tidak lebih dari ingin berkongsi selain memberi peringaran kepada diri ini yang mana dalam ulasan itu lebih penting dinyatakan adalah dakwah itu adalah matlamat, politik itu adalah senjata, demokrasi itu adalah peluru.

3. Akhlak yang terpuji harus ditunjukkan sepanjang proses dakwah yang mungkin memakan masa kerana cabaran itu datang dari banyak sudut.

4. Ketika mana dalam keadaan orang Islam sendiri menentang Islam masakan boleh meminta orang bukan Islam menerima Islam. Jadi akhlak Islam itu harus ditunjukkan oleh semua pemimpin dan pengikut gerakan Islam. kerana telah disebutkan Allah SWT tidak memandang harta, nama, dan pangkat tetapi siapa yang meninggikan kalimah Allah itulah makanya dia berada di jalan Allah.

5. Kasih dan sayang dalam Islam itu merentasi kaum, warna kulit atau bahasa. Kasih sayang itu mampu menjadi pemangkin dalam meredah belukar assabiyyah.

6. Pangkat, jawatan, sanjungan, atau taraf sama ada dia doktor, jurutera, perunding, guru, atau rakyat biasa tidak bermakna jika tidak meninggikan kalimah Allah. Tetapi jika seorang perunding ekonomi itu berniat dengan kental untuk menjadikan Daulah Islamiyyah itu matlamat maka InsyaAllah akan berada di jalanNya.

No comments: