Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Wednesday, June 3, 2009

Maklumat berkenaan Halal

Saya sedang mengikuti Seminar Industry Halal peluang di Timur Tengah anjuran HDC di One Utama, menarik tapi penat disebabkan bawa rakan sekolah lama yang buat bisnes, SPM beliau pon cukup makan, selepas bertani nenas selama 5 tahun beliau bukak bisnes jus nenas. Teringin nak kembangkan perniagaan saya pon temanlah sebagai fasilitator. komen saya smidec ke matrade ke mecd ke hdc ke sama je guna english, salah ke guna Bahasa Melayu. Mat Saleh dan Pak Arab tu ok lah yang rakyat Malaysia tu gunalah Bahasa Melayu.

OK, Saya ingin kongsi sedikit maklumat yang saya perolehi dari Halal directory yang dibangunkan oleh HDC, saya dapat maklumat dari mihas bulan lepas tapi semalam baru cuba, dalam fikiran saya sama sahaja macam JAKIM punya directory (dikategorikan sebagai tak friendly langsung) tapi rupanya dah memang jauh lebih baik dari jakim. Saya nak kongsi sebab ada sahabat dekat sini tanya Kopitiam White Coffee tu dah pernah dapat sijil Halal dari JAKIM atau HDC ke? rupa2nya Kopitiam Old Town White Coffee tu hanya dapat sijil untuk produk minuman instant coffee nya. Kalau tak percaya boleh rujuk kat sini ala-ala google halal sikit.

Cuba perhatikan saya cari old town:
Yang berkaitan, produk ada 1 tapi premis ada 3, bila saya klik premis yang keluar adalah :
Terbukti tak ada satu pun premis tersebut ada Kopitiam Old Town, nasib baik minggu lepas saya tak minum kebetulan singgah dirumah kawan di KL beliau ajak minum kopi di Kopitiam Old Town, semasa tiba saya agak ragu2 sebab tak ada logo Halal Malaysia yang ada adalah lain. HDC pon kata tak iktiraf logo selain yang tersenarai didalam portal mereka. Sedangkan kawan saya kata pada packaging yang dibelinya di Tesco ada logo Halal Malaysia. Perlu peka tidak semestinya produk mereka dapat sijil premis mereka dapat sijil.

Marilah kita panjang2kan perkara ini.

No comments: