Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Monday, October 18, 2010

Rintihan rakan-rakan penjawat awam

Minggu lepas selesai pembentangan Belanjawan, PM tidak mengumumkan sebarang bentuk bonus kecuali imbuhan. Saya ada banyak komen berkenaan belanjawan kali ini, bagaimanapun tidak larat nak tulis sebab terlalu banyak kepincangan.

Selama dua hari kesemmpatan yang ada di tanah air sebelum terpaksa bertugas di luar negara miggu ini, telah saya gunakan untuk bertemu rakan-rakan. Keluh kesah rintihan mereka menyatakan bahawa harapan untuk mendapat bonus tidak kesampaian. Tidak silap saya PM ada menyebut implikasi kewangan yang tinggi melebihi perbelanjaan RM1.2 billion bagi pemberian bonus satu bulan gaji. Oleh yang demikian imbuhan RM500 diberi, setelah imbuhan awal sebelum Raya RM500 menjadikan jumlah sebenar adalah RM1000.

Pada pendapat saya, jika kerajaan tidak mampu untuk memberi sebulan bonus, apa salahnya dengan setengah bulan bonus dan minimum RM1000 kepada mereka yang gaji dibawah RM1000. Perbelanjaan tersebut bertujuan untuk memberi sedikit galakan kepada penjawat awam, bukan itu sahaja kebanyakan penjawat awam terpaksa melalui pelbagai rintangan untuk naik pangkat, belum cukup dengan penilaian tahunan peperiksaan PTK dan sebagainya. Sebahagian besar mereka juga masih di gred yang lama contohnya gred 41 sedangkan telah berkhidmat hampir 10tahun. Semakin bertambah lah jurang antara pegawai PTD dan bukan PTD. Saya tidak menyalahkan PTD tetapi saya menyalahkan sistem. Saya ada begitu ramai rakan yang bekerja Kerajaan, dan ini sangat jelas sistem tidak membantu mereka. Ungkapan seperti "kau PTD tak apalah sama servis dengan aku tapi sekarang dah Gred 48, aku ni masih Gred 41 PTK dah aras 4 alasan tiada kekosongan".

Berilah satu sistem yang adil kepada penjawat awam, jika masih tidak mampu berlaku adil kepada sistem, berilah imbuhan berupa bonus 1/2 bulan pon saya kira sudah memadai jika terpaksa juga kerajaan menanggung pembanggunan Permata yang "dilihat sangat penting" oleh PM dan isteri beliau. Bagaimana kerajaan hendak meneruskan projek Talent Corp jika sistem penjawat awam juga masih terlalu banyak lompongan.

No comments: