Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Tuesday, April 20, 2010

Alhamdulillah Nasib Baik, Kalau Tidak...

Begitulah kelegaan disuarakan oleh rakan-rakan (termasuk saya sendiri sebenarnya). Dikala kemeriahan pengumuman calon oleh barisan kepimpinan Pakatan Rakyat, saya hadir ketika itu (kebetulan singgah setelah berurusan di Perak) untuk melihat calon. Ketika itu memang kelihatan wajah Dr. Halili, sejurus diumum Nama Datuk Zaid Ibrahim, terus terdetik di dalam hati seperti telah dijangka. Mungkin ada strategi Dato Seri Anwar tidak mengumumkan nama Dr. Halili.

Pagi tadi salah seorang rakan dapat SMS bahawa Dr. Halili masuk UMNO keluar PKR. Sungguhpun sahabat-sahabat tersebut adalah penokong tegar PAS, semuanya melepaskan kelegaan Alhamdulillah, nasib baik PKR tak pilih Dr. Halili jika tidak dah tentu akan ada lagi geng pendekar si katak lompat di Parlimen.

Kami semua mendoakan agar PKR akan lebih mantap dan teliti memilih calon. PR tidak akan kuat jika hanya PAS yang kuat, PR tidak akan kuat hanya PKR yang kuat, malah tidak akan kuat jika hanya DAP yang kuat. Tapi PR akan jadi kuat bila semua pemimpin dan penjaga amanah yang terdiri dari PAS PKR dan DAP meletakkan agenda perjuangan rakyat di hadapan, dan kepentingan kroni dan peribadi nun jauh dibelakang.

Penyertaan Dr. Halili ke dalam UMNO melegakan semua penyokong dan pendokong Pakatan Rakyat, jika tidak episod lompatan katak mungkin berulang kurang 12 bulan selepas kemenangan PR.

Kenyataan Dr. Halili menyatakan kepimpinan PKR berhaluan kiri dan sebagainya memang melucukan yang pertama bila bekas SU Agung PKR berada disebelahnya yang kedua apabila keputusan letak jawatan PKR dan masuk UMNO dibuat dalam tempoh berkempen. Menampakkan kedangkalan politik beliau. Kesian dia...

No comments: