Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Thursday, February 17, 2011

Proton Exora Turbocharge

Selain berkenaan topik politik ada dua topik yang hangat dari blog ini yang sering dicari adalah Proton Exora serta Penapis Air Halal.

Bagaimanapun disebabkan kebetulan hari ini Paul Tan telah melepaskan topik Proton Campro CFE di talian, maka saya menumpang sekaki selain memberi pendapat serta maklumat risikan yang saya terima berkenaan Proton Exora Turbo. Anda boleh membaca topik berkenaan Proton Campro CFE dari blog Paul Tan di sini serta topik pengalaman saya memandu Proton Exora selama beberapa hari di sini.

Melalui pandu uji yang dilakukan Proton di dalam cuaca salji, kelihatan Proton sedang menguji salah sebuah model jentera MPV/SUV menggunakan enjin Campro Fuel Efficient atau Campro CFE, yang berkemungkinan berkuasa Turbo. Selain itu melalui maklumat risikan berkemungkinan Proton akan menggunakan kotak gear berteknologi CVT dari Mitsubishi yang dijangka menggunakan model kotak gear INVECS-III CVT.

INVECS = Intelligent & Innovative Vehicle Electronic Control System
CVT = Continuously Variable Transmission
Menurut Mitsubishi teknologi INVECS-III membantu enjin mencapai penjimatan minyak dan pemanduan yang lancar. Tidak silap saya Inspira juga menggunakan teknologi INVECS-III CVT.
Bagaimanapun ianya masih diperingkat ujian dan saya amat berharap Proton dapat menyelesaikan ujian ini dengan jayanya. Jika ianya berjaya, tidak mustahil Proton Exora boleh menjadi di antara salah satu MPV terbaik di dunia. Dengan pelbagai variasi, Campro CPS atau Campro CFE pelbagai golongan mampu menggunakan MPV. Saya berpendapat tiada masalah Campro CPS dijadikan nadi kepada Exora, tetapi bagi memastikan rakyat Malaysia berupaya memiliki MPV yang bukan setakat mampu milik malah berkuasa adalah satu inisiatif yang sangat baik untuk rakyat rakyat dibekalkan dengan pilihan enjin yang lebih baik.

No comments: