Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Friday, September 17, 2010

Komen Pertandingan di dalam PKR

Salam Eidulfitri dan Sejahtera kepada pembaca blog ini.
Kesibukan kerja sebelum Eidulfitri tahun ini mmg mencabar, tiba dikampung dari luar negara betul2 selepas waktu berbuka malam 1 Syawal, ketika diperantauan keluh kesah rasanya takut pengumuman Raya jatuh pada hari Khamis ;).
Bagaimanapun hari ini telah seminggu berlalu, percutian berbaki beberapa hari sahaja lagi.

Bagaimanapun kelihatan rancak berbual di kedai kopi, blog dan akhbar online berkenaan pertandingan pemilihan pucuk pimpinan PKR. Berkemungkinan pertandingan sengit pucuk pimpinan PKR mungkin berlaku. Bagaimanapun analisis begitu banyak dikeluarkan ada versi kedai kopi, versi blog, versi cabang dan ranting, versi umno pon ada. Apa yang menjadi perhatian adalah keberanian PKR menggunakan sistem pemilihan terbuka rasanya yang pertama dilaksanakan di Malaysia. ini satu pujian kepada PKR kerana kelainan yang ditunjukkan berbading amalan perti parti politik di negara kita. Pada awal pemilihan PKR agak kelam kabut kerana mereka bergerak berdasarkan pengaruh individu individu tertentu, oleh itu kaedahnya juga tidak jauh berbeza dengan umno. Tetapi sejak DSAI keluar saya lihat beliau sedaya mungkin memperkukuhkan PKR dengan rombakan kaedah perjalanan parti yang di adaptasi dari beberapa parti politik di luar negara dan dalam negara.

Ianya mungkin berisiko tinggi memandangkan majoriti ahlinya adalah bekas Umno dan telah terbiasa dengan amalan Umno yang menyelangselikan perlembagaan dan politik wang. Bagaimanapun pembersihan yang berlaku secara tidak langsung mungkin memberi peluang untuk DSAI menjayakan agenda murninya. memandangkan beliau juga dalam keadaan berisiko untuk disumbat semula ke dalam penjara, pengukuhan PKR perlu disegerakan supaya tidak merencatkan agenda parti. Mungkin kerana itu juga DSAI tidak mahu bertanding kerusi Presiden PKR kerana beliau tidak mahu agenda PKR terpenjara bersama-sama beliau jika beliau terpenjara. Anwar adalah Anwar, PKR adalah PKR.

Anwar mungkin tidak kisah sejak dari beliau masih muda remaja sehinggalah menjawat jawatan Timb Perdana Menteri penjara tidak akan mampu memenjarakan semangatnya saya percaya sehingga Anwar dihujung hayatnya juga beliau akan terus berjuang sekalipun gagal menjawat jawatan Perdana Menteri Malaysia. Ini kerana Anwar adalah Anwar, tetapi PKR padanya perlu disusun gerak nadinya agar lancar dan mempunyai prinsip perjuangan tersendiri yang betah bergerak dalam pelbagai situasi dan cabaran pelbagai cuaca politik.

Walaupun ramai yang mahu beliau bertanding Presiden bagi mengelakkan perpecahan, tapi pada pendapat saya Anwar harus melaksanakan sesuatu untuk membentuk jatidiri PKR itu sendiri. Kalau mereka percaya pertandingan mewujudkan perpecahan ianya tidak ubah seperti Umno MCA dan MIC yang mana setiap kali pemilihan parti yang kalah akan habis karier politiknya. kenapakah di dalam PAS tidak berlaku? Pertandingan sengit Ust Nasaruddin, Husam, dan Abg Mat adakah menjadikan Husam dan Abg Mat tidak mampu berpolitik lagi? Mereka masih berjuang dan masih berkhidmat dengan padu dibelakang kepimpinan PAS. malah tugas mereka sangat penting pada PAS. Kenapa? Kerana PAS ada prinsip yang tidak ada pada parti lain. Di luar negara seperti di England, Amerika, dan Indonesia. Politik mereka juga pelbagai kaum, kenapa mereka berjuang dengan kental di dalam parti mereka? Untuk siapakah itu?

Saya percaya DSAI ingin membentuk kekuatan dan prinsip yang diperjuangkan di seluruh negara bermula dengan PKR, PKR masih baru perlu kepada persediaan yang kukuh sebelum duduk bersama-sama PAS dan DAP di Putrajaya. Pengalaman tumbangnya Pakatan di Perak dek kerana kurangnya prinsip kpd beberapa org Adun PKR telah cukup banyak mengajar DSAI. tindakan disiplin tidah cukup kerana PKR baru, jika sudah lama seperti PAS dan DAP tindakan disiplin berkesan, tetapi PKR perlukan nadi tersendiri untuk pergi jauh dan menghasilkan ahli yang berdisiplin dek kerana prinsip yang telah tertanam dalam setiap ahlinya.

Bagi saya pula semua parti, tidak kira Pakatan atau Barisan perlu berubah memodenkan parti komponen masing-masing kerana dengan cara itu rakyat akan jadi lebih bijak dan pintar. Kebijakan dan kepintaran rakyat akan menghasilkan negara yang maju dengan rakyat yang bijak.

No comments: