Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Sunday, July 20, 2008

Proton dan MV Agusta

topik ini dipilih adalah utk mengulas kenyatan chedet dlm forum beliau, saya tak nafikan mv agusta tak sepatutnya dijual pada harga 1euro. Bagaimanapun yg tak boleh dinafikan ialah proton menanggung beban kerugian sejak pengambilan penuh mv agusta.


Apa yg telah dilakukan oleh Tengku Mahalel (TM) dan chedet sejak pengambilan mv agusta?apa yg kami sebagai rakyat nampak hanya jenama mv agusta, belanja berbilion, serta proton masih lagi jual kereta wira, iswara dan satria kepada rakyat yg sudah 10 tahun model itu dgn kualiti yg mengecewakan serta menganiaya rakyat Malaysia. Jualan mv agusta adalah tepat dlm keadaan tekanan kerugian berjuta-juta ringgit sehingga menjejaskan operasi proton.


Saya percaya jualan mv agusta dgn hanya 1euro itu dibuat atas desakan pihak tertentu dan pengurusan proton terpaksa juga jual. Klu dilihat mmg tidak munasabah jualan 1euro tersebut. Saya bersetuju dgn chedet dlm angka ini. Tapi benarkah ada pihak yg sanggup beli dgn harga lebih dari satu euro?
Jualan tersebut menyebabkan mv agusta terlepas ketangan pihak tertentu diluar negara, malah adakah chedet kira jika di offer kepada NAZA sudah tentu mereka juga berminat? Bukan mudah nak dptkan syarikat berstatus bintang diluar negara. Cuba kita lihat pembelian lotus yg juga memakan kos berjuta ringgit kini berjaya dimanfaat oleh proton. Lotus adalah jenama kereta sport mewah yg terkenal dgn rekabentuk serta teknologi handling yang meyakinkan. Tapi lotus bukanlah pengeluar enjin, pembelian mv agusta adalah pelengkap kepada proton walaupun ianya hanya teknologi motosikal tapi ia adalah motosikal mewah berkuasa tinggi yg menghasilkan enjin, gear dan komponen dalamannya in-house. Ini boleh menjadikan proton mempunyai pasukan kejuruteraan yg mantap serta tidak perlu mendapatkan rakan strategik. Tapi apa yang dilakukan oleh TM dan chedet?


Saya paparkan jawapan dari kacamata rakyat, TM tidak berbuat apa2 selepas pembelian mv agusta, TM masih mengekalkan kereta proton dan iswara malah projek Gen2 tidak memenuhi kehendak rakyat secara keseluruhannya. Projek yg ada ialah Savvy dan Neo, pelancarannya dibuat selepas penggantian TM secara terpaksa kerana telah invest berjuta ringgit. Kualiti proton terlalu sangat dipertikaikan, rakyat terpaksa beli kerana chedet membantu TM.
Apa pula chedet buat? chedet telah mengekang kenderaan luar negara dengan menaikkan cukai import dan eksais kepada kenderaan tersebut, sehingga rakyat tidak mempunyai pilihan terpaksa beli proton wira. Jadi apa sumbangan mv agusta? Proton terpaksa menanggug beban hutang mv agusta tanpa memanfaatkan teknologi mereka.



Walaubagaimanapu chedet tidak seharusnya menyalahkan 100 peratus kepada pengurusan proton dan menafikan usaha merekan sepanjang beberapa tahun terdekat ini. Chedet dilihat lebih kepada mempertahankan TM yg tidak melakukan apa2 kepada proton malah usaha menggunakan teknologi mv agusta juga tidak kelihatan. Jika usaha telah dimulakan sejak dari pengambilalihan mv agusta dgn menjalankan kajian penghasilan enjin kecil utk proton sudah tentu proton tidak akan menghasilkan Proton Savvy menggunakan enjin Renault.

Sekarang ini Proton terkial-kial mencari rakan strategik, malah langkah awal mereka untuk mengekang kerugian seolah-olah seperti berperang dgn pelbagai halangan yg dibina sejak TM teraju proton. Bagaimanapun usaha gigih barisan pengurusan Proton kini boleh dipuji, walaupun masih banyak yg perlu dilakukan. Kejayaan menghasilkan Waja Enhance, Persona dan Saga BLM boleh dipuji kerana kami sebagai rakyat mempunyai pilihan. Semoga Proton sentiasa berusaha meningkatkan usaha membangunkan proton, walaupun saya percaya penghasilan komponen enjin adalah lebih sukar, tapi ianya tidak mustahil dilaksanakan.

No comments: