Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Sunday, October 12, 2008

Trend Pasaran Minyak Mentah Dunia..

Kelihatan sepanjang 2 minggu kebelakangan ini trend pasaran minyak global menunjukkan penurunan ketara, dan ketika catatan blog ini dibuat harga pasaran miyak adalah sekitar US$77 setong.

Kerajaan disaran bertindak menurunkan harga minyak dan berhenti buat spekulasi dan alasan.. Penurunan awal harga minyak mungkin sedikit sebanyak dapat membantu menstabilkan harga beberapa keperluan bukan dalam jangkamasa terdekat tapi dalam jangkamasa 2 - 3 bulan. Kami rakyat tidak mengharapkan minyak turun hari ini besok turun harga kerana dari segi logiknya tindakan mengejut Kerajaan menaikkan miyak RM0.78 sen pada bulan jun tempoh hari telah merosakkan ekologi ekonomi negara. Ia akan mengambil masa untuk pulih, malah lebih lambat mengambil tindakan lebih lambat ekonomi "cycle" ini akan pulih. Diharap Menteri Kewangan dan Menteri Perdagangan Dalam Negeri bertindak segera tanpa perlu menunggu report dari Menteri Kewangan II yang terbukti nasihat kepada Menteri Kewangan yang lalu telah merosakkan cycle ekonomi.

Pulihkan ekologi ekonomi, perlu diingat pasaran komoditi termasuk sawit dan getah mengalami kemerosotan, para petani telah menerima kesan sedikit demi sedikit... Kerajaan perlu bertindak segera. Saya tidak sempat hendak mengolah lebih lanjut, tapi berdasarkan kajian secara am di pasaran global di Asia Timur, Eropah dan Amerika kerajaan perlu bertindak awal. Saya hanya sempat menyatakan Tukar polisi kewangan negara jadikan emas sebagai transaksi dalaman negara, tingkatkan simpanan emas, lebihkan simpanan minyak digali, kurangkan harga minyak segera, mansuhkan jawatan Menteri Kewangan II dan lebihkan 15% import minyak.

No comments: