Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Monday, October 20, 2008

Imbangan Harga Untuk Menangani Krisis

Harga pasaran komoditi semakin tindak menentu ketika ini, apakah tindakan kerajaan dalam menangani pasaran krisis?? Jika diperhatikan harga minyak semasa adalah lebih rendah daripada ketika harga patrol di negara kita RM1.92. Adakah perlu kerajaan menurunkan harga minyak pada kadar RM1.90 atau RM1.80???

Sebenarnya tidak perlu, memang nampak menarik tetapi kesan langsung yang telah merosakkan ekosistem ekonomi negara akibat kenaikan mendadak harga petrol menghampiri 80sen pada masa lalu telah menyebabkan pemulihan yang sukar. Pendapat saya harga munasabah adalah dalam RM2 seliter sudah memadai tetapi dengan syarat terdapat pakej kawalan ekonomi untuk mengurangkan kesan langsung kepada rakyat antaranya :
  1. Tindakan kawalan harga makanan dalam negara dengan tegas dan komprehnsif. (aktifkan enforcement dari KPDNHEP)
  2. Kemudahan kredit untuk sektor industri kecil dan sederhana bagi merangsang pertumbuhan syarikat dalam negara. (dapat membantu pertumbuhan syarikat swasta)
  3. Pakej rangsangan terhadap industri pelancongan dalam negara, dan tidak menggalakkan pelancongan ke luar negara. (harga minyak turun pada tahap munasabah, manakala sektor perhotelan dibantu dengan pakej menarik akan merangsang pelancongan dalam negara)
  4. Semua projek kerajaan perlu di kecilkan pakej bagi merangsang industri kecil dan sederhana melibatkan diri dalam sbutharga dan tender. (Terutama industri yang agak terjejas seperti kontrak khidmat penyelenggaraan elektrik dan teknologi maklumat serta pembinaan.)
  5. Mengurangkan cukai luar biasa kepada komoditi getah dan kelapa sawit. (disamping pakej membantu pekebun kecil dalam subsidi baja dsb)
  6. Meningkatkan kawalan pemberian subsidi minyak hanya kepada rakyat Malaysia (kawalan dengan menggunakan mykad atau pengasingan stesen petrol, jadikan Brunei sebagai asas tapi ubahsuai kaedah perlaksanaannya)
  7. Menggalakkan atau mewajibkan agensi kerajaan melaksanakan program di hotel-hotel yang mempunyai sijil Halal Malaysia. (Kesan langsung ialah meningkatkan pasaran permintaan barangan Halal dan promosi Halal Toyyiban, sekaligus boleh membantu Malaysia menjadi Hub Halal dunia)
  8. Meningkatkan insentif Foreign Direct Investment. Kerajaan mengatakan FDI tinggi, tapi peningkatan FDI diletakkan pada nilai USD dan RM yang lemah, sebenarnya amat tidak memadai dan perlu dilipatgandakan. Kerajaan perlu profesional dan perlu memberi laluan kepada pelabur untuk melabur di negeri dibawah Pakatan Rakyat, kurangkan sekatan yang kononnya "tidak disengajakan".

Ini adalah antara pakej yang saya cadangkan mungkin para blogawan, parti-politik, profesional dan kerajaan mempunyai cadangan lain, tetapi saya mengharapkan pakej ini dimasukkan. Rakyat Malaysia diharap memahami nilai US Dollar jatuh, nilai Ringgit lemah, inflasi tinggi, dan ekosistem ekonomi perlu diperbaiki. Oleh itu tidak munasabah harga petrol diletak dibawah paras RM1.99. Tahap munasabah adalah RM2 dengan pakej tertentu boleh membantu memperbaiki ekosistem ekonomi.

2 comments:

al-brangi Online said...

bila lah nak turun minyak ni.

sitopimerah@android:~$ said...

Turun perlu turun juga, tapi insiatif lain pon tidak kelihatan, Lebih kepada sibuk nak selamatkan kroni sahaja.