Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Saturday, August 29, 2009

1 kepala lembu kah, 1 Malaysia kah?

Seperjalanan didalam bas ekspress ketika ini dari Singapura ke Kuala Lumpur saya penuhi dgn melayari akhbar dan blog di internet menggunakan E71 ini.
Terusik untuk mengulas isu basi sebenarnya berkenaan kuil hindu di seksyen 19 Shah Alam. Saya kebetulan tidur dirumah seorang sahabat di Seksyen 19 pada 3 minggu yang lepas. Beliau ada mengulas isu kuil yang saya kira tersangat hampir dengan rumah seolah-olah antara pagar depan dengan pagar belakang rumah saya sahaja. Isu tersebut adalah isu tempatan yang telah lama di adukan kepada SUK, MBSA, PKNS, UMNO Shah Alam malah pemuda UMNO sejak berbelas tahun yang lalu. Malah menurut sahabat sy sebelum beliau membeli rumah tersebut lagi.Apa yang menyedihkan tiada siapa yang layan.
Kesimpulannya mereka telah ditipu oleh PKNS sebenarnya, yang ketika itu diterajui oleh UBN.
Atas sikap bertanggungjawab maka PASPR telah bersungguh sungguh menyelesaikan isu ini, dan mungkin atas lawatan PM ke Batu Caves tidak menjadi isu besar sekiranya kuil seksyen 19 dipindahkan ke seksyen 23 yang jauh lebih sesuai kedudukannya dgn penempatan.
Malangnya umno menggunakan NGO talibarutnya untuk mencetuskan isu perkauman peringkat nasional. Bayangkan orang hindu menerima juga pandangan kerajaan negeri walaupun hakikatnya kuil tersebut berada lebih lama dari perumahan yang berdiri disitu sanggup juga akhirnya berpindah. Ada orang mempolitikkan perkara ini tanpa mengambil kira sensitiviti orang Islam di seksyen 19 yang telah ditipu oleh pkns dan sensitiviti orang hindu yang mendirikan kuil disitu serta kesanggupan mereka berpindah dgn sukarela.
Jika PM tidak dpt menyelesaikan perkara ini dgn menjelaskan perkara ini, 1 Malaysia hanyalah rektorik.

No comments: