Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Sunday, August 23, 2009

Majlis Fatwa Boleh Keluar Fatwa rujukan Utusan Malaysia?

Pelik sungguh Malaysia ini, sudahlah ada 14 mufti, kemudian wujud jawatankuasa fatwa keluarkan fatwa berdasarkan akhbar, dan dah tentu rujukan tersebut antaranya Utusan Malaysia. Bagaimana pula ISA yang dah bertahun dibantah oleh rakyat, serta jelas zalim, sehingga kini majlis fatwa kebangsaan hanya mendiamkan diri?

Saya teringat bahan bacaan ilmiah menceritakan bagaimana ulamak-ulamak muktabar sanggup dipenjara semata-mata tidak mahu mengeluarkan fatwa menyokong tindakan kerajaan. Dari dahulu lagi antaranya telah ada ulamak yang sanggup menyokong khalifah yang zalim.

Wahh kini, ulamak di Malaysia terutama majlis fatwa kebangsaan boleh mengeluarkan fatwa terhadap seseorang individu tanpa memanggil atau memutuskan melalui tulisan individu itu tersebut. Aurad Muhhammadiah diharamkan oleh Majlis Fatwa dengan mengambil kira kandungan kitab tersebut mahupun sebelum memanggil Ashaari Muhammad itu masih boleh diterima. dan kini Majlis Fatwa memutuskan fatwa melalui utusan Malaysia, atau rakaman separuh-separuh dalam media arus perdana berkenaan kenyataan TG Nik Aziz, tanpa memanggil beliau, malah tulisan di dalam utusan itu adalah kitab umno. Boleh pula begitu?

Tak bolehkah jawatankuasa fatwa kebangsaan memanggil TG Nik Aziz untuk berdialog antara semua jawatankuasa dengan YAB TG Nik Aziz sendiri? Beranikah tindakan yang sama juga dibuat dengan memanggil YAB PM untuk didialogkan berkenaan ISA?

hebat sungguh Majlis Fatwa, dimana integriti? dimana akauntabiliti? dimana prinsip keadilan dalam Islam?

Seorang Islam yang menolak satu ayat dari Al-Quran telah dikira tidak beriman dengan Allah. Bagaimana pula orang yang mempersendakan hukuman hudud? orang yang menangkap, mengurung, dsb insan lain tanpa bicara adakah dibolehkan? banyak lagi untuk disenaraikan.

Hancur musnah Malaysia ini, daripada keutuhan perlembagaan kononnya, sistem kehakimannya, kini Majlis Fatwanya dimusnahkan kerana ingin mempertahankan kuasa umno/bn.

Zaman ini lebih teruk daripada zaman sebelum ini. Kepada ahli Majlis Fatwa saya menyeru, jangan berlaku zalim seperti pemerintah umno dan bn. Adakah gaji dan jawatan menjadi kesusahan kepada tuan-tuan? jika saya yang tidak sehebat ilmu tuan tuan boleh meletak jawatan sebagai pegawai kerajaan beberapa tahun lalu kerana berboskan orang yang zalim. Dan kini saya cuba berjuang mengikut jalan saya, saya pula sangat kecil berbanding tuan-tuan, adakah tuan-tuan sanggup meninggalkan jawatan menyatakan kebenaran kepada sizalim?

Nasihat dari orang kecil ini berkata benarlah biarpun pahit. Gaji saya, saya usahakan sendiri, selain dari zakat cukai kerajaan tidak pernah saya alpa, tapi saya tidak akan menghalalkan cukai yang dikutip dari saya untuk kerajaan untuk membayar perbuatan zalim serta membayar gaji orang yang menyokong kezaliman. Berapa ramai lagi yang seperti saya? Fikir-fikirkanlah... Nauzubillah hi minzalik.

No comments: