Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Saturday, August 15, 2009

Halal : Pusat data tidak dipusatkan

Hari ini saya terbaca satu berita di NST, rujuk disini.

Saya pon tak tahu bagaimana nak mohon sijil Halal dgn Jab Agama Islam Pahang. Bila di cari didalam internet memang tak dijumpai. Sama juga kes dgn lain-lain negeri. Saya melalui seorang kawan pernah bertanya kepada talian HDC, mereka juga tidak pasti bagaimana. Kenapa saya bertanya? disebabkan ada sebilangan rakan-rakan mempunyai kilang di Johor, Pahang dsb. Memikirkan kemudahan juru audit datang ke kilang maka diusahakan melalui negeri. Masalahnya tidak seragam, borang pon kadangkala berubah, kemudian SOP pon berterabur inilah Jabatan Agama Negeri.

Oleh yang demikian 2 tahun lepas saya menyarankan rakan-rakan memohon dengan JAKIM, walaupun dinegeri yang lain. JAKIM agak teratur walaupun sangat banyak boleh diperbaiki. Sistem permohonan separa online agak memudahkan. Bagaimanapun masalah lain pula timbul permohonan yang mencecah setahun lebih pon ada, sesetengahnya dah dibayar tapi 9 bulan tidak diaudit.

Pada ketika itu sesetengah kilang yang besar saya nasihatkan mengadu terus kepada Ketua Pengarah JAKIM atau Menteri, mereka mengadu tapi terus terang saya katakan pemilik kilang terperanjat mereka dapat sijil tanpa perlu di audit. Memeranjatkan saya ketika itu JAKIM mengeluarkan sijil, kemudian ketika HDC mengendalikan sijil, saya lagi ragu-ragu. Khabar angin meniup ianya adalah milik keluarga Pak Lah. Pengarah urusannya pula dikatakan rapat dengan Pak Lah, pengerusinya juga adalah orang kuat Pak Lah, saya masih ingat ketika isu Dewina dihangatkan oleh pelajar2 UPM lebih 10 tahun yang lalu, Naib Canselor UPM telah menandatangani perjanjian lebih 15 tahun dengan Dewina untuk UPM, dengan hidangan yang teruk sistem kupon yang kejam dan penuh penipuan. Naib Canselor itu kini adalah pengerusi HDC.

Bagaimanapun dah itu inisiatif yang dikeluarkan oleh kerajaan maka saya teruskan juga membantu rakan-rakan usahawan. Disamping menjalankan kerja, siasatan terus dibuat. Saya dapat maklumat yang sahih bahawa HDC ini adalah 100% milik kerajaan. Cuma yang dianggap proksi keluarga Pak Lah adalah pengerusi dan pengarah urusan mereka.

seterusnya saya akui kerja yang dilakukan oleh pihak HDC, dari segi proses dokumentasi sehingga diaudit tidak jauh bezanya dengan JAKIM, cuma yang mengagumkan adalah layanan kepada usahawan, tindakan susulan yang segera, serta prosesnya yang tersusun. sesetengah rakan yang prosesnya tidak lancar (disebabkan beberapa proses tidak kena) paling lama pon 5 bulan dah terima sijil, permohonan yang memang lancar pernah memerima sijil kurang dari 1 bulan paling lewat pon 2 bulan.

Berbalik kepada 15 sijil Halal untuk Hotel di Pahang, carian saya melalui laman web JAKIM serta HDC tidaklah pula menjumpai sebarang maklumat tambahan berkenaan senarai Hotel tersebut. Maka saya melalui seorang rakan membuat pertanyaan. Pegawai HDC yang menjawab panggilan menyatakan bahawa mereka hanya menyenaraikan sijil yang dikeluarkan oleh JAKIM dan HDC sahaja.

Inilah masalahnya jika data tidak dipusatkan, saya rasa umno tidak serius dalam membuat kerja. Pemimpin umno hanya akan bergerak bila kocek atau wang berbunyi. Sebagai sebuah kerajaan semua dasar perlu dilaksanakan dengan sebaiknya. Data tidak berpusat ini menjadikan pengguna sukar untuk membuat carian. Ini disebabkan pusat data kerajaan tidak dipusatkan.

No comments: