Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Monday, November 3, 2008

Betulke nak reform sebelum bersara?

Saya rujuk kenyataan Pak Lah di Media Umno.
Abdullah berkata, beliau telah menerangkan sebab beliau memerlukan masa yang dipersetujui antara beliau dan Najib, antaranya, terdapat perkara berkaitan dengan reform yang beliau hendak laksanakan dan dibawa ke persidangan Dewan Rakyat.
“Apakah dia takut reform? Apakah dia tidak mahu reform? Apakah ini sebagai satu langkah untuk menggagalkan usaha-usaha sedangkan reform itu dikehendaki oleh rakyat.
“Saya dimarah oleh rakyat kerana tidak memenuhi janji. Sebab itu ada dalam manifesto 2004 apabila saya bertanding, apabila kita memenangi pilihan raya pada 2004 dengan sokongan yang kuat.

Apa maksud reform Pak Lah tu? Beliau pernah sebut ialah :

Badan Pencegah Rasuah - kenapa tidak diletak supaya dilaporkan kepada Parlimen? Tukar nama daripada Badan ke Suruhanjaya ke apa sahajalah tapi dilaporkan pada orang yang sama.. Sebagai rakyat saya lihat ini tidak bermakna.

Polis Diraja Malaysia - dimana tindakan dibuat berdasarkan Suruhajaya Polis yang telah dibuat sebelum ini, setakat buat Suruhanjaya kemudian "recomendation" tiada dalam perlaksanaan, sekali lagi ini hanya sekadar melepaskan batuk ditangga. Tiada makna juga

Martabatkan Sistem Kehakiman - Dimana martabatnya, adakah setakat ex-gratia? kenapa pula Ketua Hakim Negara tidak dilantik melalui cara baru? Dah lah tu pulak Ketua Hakim Negara adalah bekas peguam UMNO, sepatutnya perlantikan dibuat telus bukan lantikan politik. Selain itu, Polis beriya tangkap dan dakwa untuk kes Altantuya, tapi kesimpulannya seperti sudah dijangkakan... Sekali lagi tiada makna.

Kesimpulan yang saya mampu buat, tiada makna reform yang Pak Lah nak buat sementara tunggu tarikh persaraan pada bulan Mac. PM baru yang dicadangkan adalah Dato' Seri Najib Tun Razak, tapi penuh dengan skandal (saya malu tengok Bloomberg minggu lepas).

Sebagai rakyat yang berpegang kepada demokrasi saya profesional UMNO BN telah menang pilihanraya umum jadi anda lantik PM dikalangan Presiden UMNO, maka sekarang Presiden UMNO akan bertukar orang, maka pilihlah orang yang sekurang-kurangnya kelihatan berani kerana benar dan bersih. Tapi anda telah memilih Presiden UMNO yang kelihatan tidak berapa berani kerana benar dan tidak berapa bersih. Jadi sebagai rakyat Malaysia saya berharap dia hanya kekal sebagai Presiden UMNO tetapi tidak sebagai Perdana Menteri Malaysia. Ayuh ahli parlimen semua, dengan menggunakan landasan demokrasi kita masih boleh berubah. Tukar Perdana Menteri yang lebih berkaliber.

No comments: