Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Monday, January 31, 2011

Yusof al-Qardawi : Semua pemimpin Arab korup "Harus bertanggung jawab"


Dr Yusuf al-Qaradawi
Ulama Islam terkenal Dr Yusuf al-Qardawi menuduh para pemimpin Arab yang korup melayan rakyat mereka dan menggunakan kaedah yang melanggar undang-undang untuk tetap berkuasa.


Dalam khutbah Jumaat-nya, Syeikh Qardhawi, Presiden General Union of Muslim Scholars, menuduh rejim Tunisia menggunakan kekerasan berlebihan terhadap pendemonstrasi, serta menyalahkan presiden digulingkan Ben Ali untuk semua rusuhan awam di negara itu.

Dr Qardhawi menyeru warga Tunisia untuk mengatasi masalah mereka sendiri dengan tanpa bergantung pada kekuatan Barat yang dianggap musuh-musuh Islam.

Beliau mengulangi kritikannya terhadap cadangan Perancis yang kononnya untuk memberikan bantuan kepada rejim yang sedang sakit di Tunisia bagi menindakkan pendemonstrasi. "Kami mengucapkan terima kasih kepada Perancis, kami tidak memerlukan bantuan anda" kata Dr Qardhawi.

Beliau berterusan mengkritik sikap Perancis yang canggung pada isu-isu Arab dan Muslim seperti konflik Palestin-Israel dan larangan atas tudung di Perancis.

Syeikh Qaradhawi menyeru semua pemimpin korup di dunia Arab dan Muslim untuk menghentikan sikap mereka sambil menggesa supaya mereka membentuk sebuah badan bebas untuk mengadili semua pemimpin korup supaya bertanggung jawab atas perbuatan mereka.

"Tiada siapa yang harus mengatasi undang-undang. Siapapun yang mencuri wang atau melakukan penyelewengan harus dihukum, "kata Dr Qardhawi. Beliau merujuk pada apa yang berlaku di Tunisia dan menggambarkannya sebagai tuntutan yang adil dan hanya tuntutan yang biasa untuk melalui kehidupan yang sewajarnya.

Beliau juga berkata: "Masyarakat perlu membuat penilaian mereka sendiri dan menyingkirkan para pemimpin korup yang kaya sedangkan rakyat mereka tidak boleh atau sukar mencari sesuatu untuk dimakan." Ia menyeru kepada warga Tunisia untuk waspada dan berserah kepada Allah dan berdoa untuk menyingkirkan pengkhianat dan menjalani kehidupan yang selayaknya.


No comments: