Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Monday, November 24, 2008

Wanita UMNO Panas Juga

Sebenarnya saya kurang berminat hendak mengambil tahu hal ehwal pemilihan Wanita UMNO yang pada pendapat saya tidak terlalu penting untuk negara cuma penting untuk parti UMNO. Berbanding pemilihan Presiden dan Timbalan Presiden yang mana boleh menentukan Perdana Menteri dan Timbalan Menteri Malaysia, pemilihan Ketua Wanita dan Naib Ketua Wanita tidak lah menjejaskan apa2 dalam Kerajaan.
Bagaimanapun dua hari lepas saya telah dijemput oleh pensyarah subjek ekonomi ketika di universiti dahulu untuk datang kenduri "cukur jambul" cucu sulung beliau (walaupun saya jurusan Sains Komputer tapi kami agak rapat). Selepas kenduri kami rancak berbual, dan akhirnya beliau mengigatkan saya kisah mendapatkan sumbangan daripada YB YB di lobi parlimen. Ini adalah kisah benar
Kisahnya berlaku pada tahun 1999, yang mana kami akan menganjurkan program Bakti Siswa pada penghujung semester panjang. Bagaimanapun kami menghadapi kekangan kewangan disebabkan program tersebut di jalankan di utara, sementara belanjawan yang diluluskan amatlah terhad. Maka kami bercadang untuk mendapatkan sumbangan daripada pelbagai pihak, saya dan seorang lagi rakan dikehendaki pergi ke lobi parlimen untuk cuba meminta bantuan daripada YB YB. Sasaran kami adalah menteri kabinet kerana ada kemungkinan untuk mendapat sedikit sumbangan Kementerian (beranganlah ni).
Antara yang kami jumpa adalah ahli Parlimen PAS yang mana Bakti Siswa tersebut akan berlangsung Parlimen beliau cuma di DUN UMNO. Tapi beliau tetap memberi sumbangan dan menasihatkan kami agar pergi berjumpa JKKK kawasan tersebut bagi memudahkan proses mendapatkan keluarga angkat dsb. Kemudian kami terserempak dengan YB Rafidah Aziz, kami menegur dan memberi salam, gayanya kelihatan agak menakutkan bagi kami. Beliau menjawab salam dan bertanya kenapa ni? saya memberi sedikit maklumat kepada beliau, dan beliau dengan tegasnya berkata you tak boleh minta sedekah macam ni, macam mana polis bagi you masuk ni. Kalau nak apa2 jumpa I di pejabat, kawasan yang you nak buat tu kawasan pembangkang macam mana I nak tolong tapi tengoklah macam mana. Kemudian beliau meninggalkan kami, terkejut sungguh.
Dalam keadaan terkejut dan tergamam (maklumlah baru tahun satu... dalam hati memang senior dengan lecturer aku ni nak pekena kat aku nih) kami ditegur oleh seorang YB, beliau memberi salam lagilah terkejut YB Menteri beri salam. Dari mana adik-adik ni datang? rileks kenapa pucat? rupa-rupanya beliau perasan muka kami. Kami perkenalkan diri dan menerangkan hasrat kami. Beliau pon faham dan terus menghulurkan beberapa keping wang RM50 kepada kami dan memberi kad beliau kepada kami. Nanti contact no. pejabat saya bercakap dengan setiausaha sulit saya. Nanti kita jumpa di pejabat untuk bincang apa lagi kami boleh bantu. Gembiranya hati kami apabila beliau sanggup untuk memberi bantuan melalui Kementeriannya. Menteri ini adalah YB Shahrizat Jalil.
Lecurer saya bertanya saya tahu kamu bukan penyokong UMNO tapi kalau kamulah mana yang lebih baik pada fikiran kamu. Saya kata Doc sendiri tahu rasanya siapa, cuma saya berkata pada beliau kan lebih baik kalau YB Sharizat dan Doc join masuk muslimat PAS, sebab di PAS tidak berlaku perkara yang berlaku sekarang di UMNO. Beliau terdiam :)

No comments: