Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Sunday, July 19, 2009

Manek Urai dan Bola tidak berkaitan

Sesetengah pendokong UBN cuba menyamakan keputusan kekalahan tipis Malaysia lwn Manchester Utd, dgn PASPR lawn UBN di Manek Urai.

Saya fikir Malaysia dan MU berlawan dgn kelengkapan yang sama, iaitu kedua-dua pasukan boleh menggunakan kaki tiada seorang pon di ikat kaki dan tangan, menggunakan peraturan bolasepak yang sama, bola yang sama, padang yang sama. Sedangkan PASPR lwn UBN dgn kelengkapan yang berbeza. Kedua-dua parti menggunakan platform ceramah, serangan melalui web, tetapi hanya UBN yang dapat menggunakan media arus perdana, tawaran kewangan dan jambatan juga digunakan oleh UBN. Rakyat Kelantan memilih PASPR tapi kerajaan pusat menyalurkan kewangan kepada Jab. Persekutuan. Jadi tangan dan kaki PASPR diikat ketat tapi masih mampu menang walaupun tipis.

Pagi tadi selepas melakukan analisis diperingkat kawasan, kemi mendapati undi PASPR tidak terjejas, cuma peningkatan undi diwaktu bekerja menjadi satu keanehan bagi pilihanraya kecil. Peningkatan turun mengundi yang melebihi Pilihan Raya Umum agak pelik sebenarnya. Manakala peningkatan itu memihak kepada UBN. Itu juga mengambil kira anggaran melalui maklumat pengundi luar yang menyokong PASPR agak ramai tidak pulang kerana terpaksa bertugas di Pulau Pinang. Selangor, KL dan lain2 termasuk ada yang overconfident.

PASPR perlu lebih bekerja keras memastikan pengundi tambahan yang tidak turun mengundi akan memihak kepada PAS pada masa akan datang. Saya bersetuju kemungkinan wujud pengundi hantu dan rasuah UBN menjadi. Bagaimanapun isu itu akan dibawa kepada Pakar Perundangan PAS tapi dari aspek teknikal dan strategi perlu diusahakan lagi.

No comments: