Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat

Teruskan Perjuangan bagi Memperluaskan Kerusi Rakyat
PRU-13 "Misi PR KE PUTRAJAYA"

Thursday, July 9, 2009

UBN Sahih Memang Flip Flop : Halal

Saya adalah antara pengkritik awal ketika penyerahan sijil Halal kepada HDC (ketika itu saya panggil HIDC) kerana dibuat mengejut tiada kajian menyeluruh, saya akui walaupun memang banyak perkara tidak puas hati tahap pengurusan JAKIM ketika mengendalikan sijil Halal. Tapi saya mengambil keputusan positif kerana ingin melihat ianya menjadi industri yang boleh menguasai dunia satu hari nanti.

Tidak berbeza dengan mereka menganaktirikan Kedah, P.Pinang, Perak (tidak sampai setahun), Selangor dan Kelantan, berbanding mereka 50 tahun menguasai Malaysia, orang politik UMNO berdegar sana sini, termasuklah ustaz2 UMNO yang dah tak boleh cari makan ketika ini berbuat kepada anak syarikat kerajaan mereka sendiri.

Sebenarnya mengikut kajian saya JAKIM dulu BAHEIS pernah menyerahkan kepada swasta pensijilan Halal ini (Jika tidak silap Ilham Maya), kemudian ambil balik tak lama kemudian tidak silap saya penghujung 90an, setelah beberapa lama tahun 2008 mereka serah kepada salah sebuah anak syarikat kerajaan iaitu HDC yang mana jika dibimbing oleh orang2 seperti Husam Musa, dan Shaifuddin Nasution sudah tentu menjadi seperti baby Petronas. Maksud saya ianya bakal menjadi syarikat kerajaan gergasi kerana potensi industri itu sendiri. Tapi kerana diletakkan kepada penanung yang kurang pintar seperti Pak Lah dan Jamil Khir maka mereka ini termangu-mangu menjawab soalan di Parlimen. Langsung tidak ada kredibiliti.

Beberapa tahun dahulu sebagai orang yang mahu memohon sijil halal kami dilayan macam sampah, diherdik ditengking, kelulusan mencecah setahun tidak diketahui status, mintak duit bawah meja, dan banyak lagi itulah JAKIM kendalikan Halal ketika itu. Kemudian hujung tahun lepas hingga bulan May tahun ini saya membantu menguruskan permohonan syarikat rakan2 saya kepada HDC jauh bezanya, dengan layanan ditelefon mesra, tindakan yang segera, status permohonan kami yang jelas, nasihat yang tulus ikhlas. Saya sedar itu juga pegawai dari JAKIM cuma bekerja dengan HDC kenapa boleh menjadi sebegitu rupa? Pelik dan ajaib permohonan dahulu mencecah berbulan-bulan kali ini paling lambat pon 2 bulan lebih.

Saya fikir Ustaz Jamil Khir ini tidak fikir masak2 mungkin satu hari nanti CEO HDC itu adalah dikalangan Ustaz yang terkemuka, Memang saya tidak kenal benar dengan CEO HDC itu tapi CEO itu adalah lantikan kerajaan sahaja, boleh dibuang dan diambil bila2 masa sahaja (kalau ikut amalan UMNO) tapi kerana tidak bijak itulah jadinya tidak berfikir panjang.

Saya kira jalan terbaik sepatutnya adalah mewujudkan Kementerian Hal Ehwal Islam, dan persijilan Halal ditubuhkan satu anak syarikat (menyerupai BIOCORP dibawah MOSTI) Lembaga Akreditasi Halal Malaysia (atau apa sahaja) yang penting ianya tidak diletak terus dibawah JAKIM itu sendiri.

Mungkin JAKIM akan belajar sesuatu kini, diharapkan mengambil yang positif dari HDC untuk diteruskan dibawah JAKIM, yang mana dah lebih 20tahun JAKIM uruskan sijil Halal tetapi keharmonian dengan 14 negeri lain tidak jelas, HDC yang baru setahun sekurang-kurangnya berjaya menaikkan persepsi Halal ketahap yang boleh diterima.

Apapun saya ucapkan tahniah dan terima kasih kepada HDC atas khidmat dalam persijilan Halal ini, dam Selamat maju jaya kepada JAKIM.

Dua entiti kerajaan yang sepatutnya saling melengkapi tapi tidak duduk dibumi nyata dek dipimpin oleh Umno dan Barisan Nasional.

No comments: